זרמים בפסיכולוגיה במבט עכשווי-שאלות ותשובות נפוצות

0
(0)

פסיכואנליזה-ביהביוריזם-הומנים-גשטלט

פסיכואנליזה-ביהביוריזם-הומנים-גשטלט

קצת על הספר

הספר "זרמים בפסיכולוגיה במבט עכשווי" הוא ספר ייחודי וראשון מסוגו שמציג לראשונה את האסכולות המרכזיות בפסיכולוגיה תחת קורת גג אחת.

מטרת הספר היא לעשות 'סדר' בתחום הפסיכולוגיה ולהנגיש תחום מרתק זה לקורא באופן מעניין ונעים לעיכול. 

הספר נותן תמונה מקיפה וייסודית ובשפה בהירה, סדורה ומובנת של ששת הזרמים המרכזיים בפסיכולוגיה. זאת, תוך הצגת ההקשרים בין הגישות השונות והשתלשלותן במהלך השנים עד לימינו אנו.

ספרים רבים שעל מדף ספרי הפסיכולוגיה העברית נכתבו על אודות הזרמים השונים בפסיכולוגיה. על אודות הוגיהם, עקרונותיהם ותפיסות עולמם. חלק מהספרים נשאו אופי אקדמאי וחלקם נשאו אופי המותאם יותר לקהל הרחב. אולם, ככל שחלפו השנים, ורבו הגישות השונות, כך גדל הפער בין הכתיבה האקדמית הנוקשה לעתים, לבין היכולת להנגישם לכלל הציבור. במקביל, ככל שנכתבו יותר ספרים המנגישים רעיונות אלו לכלל הציבור, הדבר בא על חשבון הכתיבה המעמיקה והיסודית. מעל לכל זה, נוצר צורך חיוני להציג את הגישות כולן במארז אחד. תחת קורת גג אחת. באופן כזה המאפשר לקורא את הבנת ההקשרים שבין הגישות והמחלוקות שהיו בינהן. ובעיקר – הבנת הרקע והצורך שכל גישה באה למלא בחסרון הגישה שקדמה לה.

מתוך הצורך הזה נוצר הספר.

לאור הנאמר לעייל, ובכדי לענות באופן מלא על הצרכים המתוארים לעייל, שם המחבר דגש רב לרמה האקדמית המוקפדת שבה כתב את הספר. ויחד עם זאת נתן תשומת לב יתירה לאופן הדידקטי שבו הציג את הדברים. ומעל לכל אלה עמדה לנגד עיניו השאיפה להפוך נושאים מורכבים אלו לנגישים, מעניינים וקלים לעיכול. ולאפשרם גם למי שתחומי הפסיכולוגיה זרים לו.

מעבר לחווית הקריאה, בסיום קריאת הספר מובטחת לקורא הבנה רבה יותר בנבכי הפסיכולוגיה והסחפות לתוך עולם חדש ומרתק. 

שאלות ותשובות נפוצות

מהי פסיכואנליזה?

הפסיכואנליזה נחשבת לחלוצת חקר תורת נפש האדם -הפסיכולוגיה. המילה 'פסיכואנליזה' מורכבת משתי המילים שמקורן ביוונית: 'פסיכו' (נפש) ו'אנליזה' (פירוק השלם לחלקיו). פירושן הוא ניתוח הנפש באמצעות פירוק לגורמים.

מהו ביהביוריזם?

המילה 'ביהביוריזם' באה מהמילה האנגלית 'Behavior' (התנהגות), ופירושה: הגישה ההתנהגותית. האסכולה הביהביוריסטית (התנהגותית) היא תאוריית למידה על בסיס גירוי-תגובה, שקמה על רקע התנגדות לגישת הפסיכואנליזה.

מהו הומניזם?

המילה 'הומניזם' באה מהמילה האנגלית 'Human' (בן-אנוש), ופירושה: הגישה המייחדת את אנושיותו של האדם. אסכולה זו טענה כי לאדם יש יכולת בחירה חופשית (בשונה מתפיסתם של הפסיכואנליזה והבהביוריזם). ושאיפתו של האדם היא להשיג משמעות וסדר בחייו, תוך שאיפה לערכים גבוהים ולהגשמה יצירתית.

מהו גשטלט?

המילה 'גשטלט' בגרמנית פירושה: 'תבנית', 'צורה'. גישה זו מתייחסת לחשיבה האנושית בתבניות מחשבתיות הוליסטיות. גישה זו סוברת כי הפרשנות והמחשבה האנושית היא הוליסטית בעיקרה ושואפת לארגון הרמוני בין כל מרכיבי המכלול.

עד כמה אהבת את הספר?

הקלק כאן כדי לדרג

דרוג ממוצע 0 / 5. מספר הצבעות: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. יקיר ש.

    שמח לומר שהספר מעניין מאוד!
    קראתי בעיון רב ונהנתי מהקריאה ומהאופן שהדברים מוצגים..
    תודה רבה!!

  2. עמיחי

    ספר מעולה! כתוב טוב, קולח וייסודי.

  3. אתי כ.

    קראתי בעיניין רב את הספר.
    ומעוניינת להמליץ עליו לכל מי שמתעניין בפסיכולוגיה.

התגובות נעולות.